De grondbeginselen van de fiets

Fietsenwinkel Soest

 

Op dit punt benadert het fietsreparatievaardigheidsniveau het unieke niveau (kies 3) dat de meeste beroepen bieden. De meeste beroepen bieden meer dan één vaardigheid (zoals piloot, apotheker, diëtist, butler, butlerares, enz.), maar bijna allemaal bieden ze minstens één vaardigheid die meer gespecialiseerd is dan andere. Daarom moet een ” b-persoon enige prioriteit kunnen geven aan de volgende vaardigheden:

Ontdekkingsreiziger Basis- en geavanceerd gereedschap dat nodig is om nieuwe manieren te bedenken om dingen te doen (zoals vuurstarter en tondeldoos, enz.) Motorfiets-/driewielerbestuurder (voor zeer snelle voertuigen, bv. fietsen, taxi’s en soms auto’s) Mechanische basisvaardigheid (uitrusting zoals kettingzaag, kogelpenhamer, lastoorts, soldeerbout, vonkenklinkermodulator, …) Onderhoud van fietsen (schoonmaken, smeren, enz.)

Voorbeelden van basisvaardigheden fietsreparatie

Andere vaardigheidsniveaus zijn zo elementair als het maar kan:

Mechanicus Basis- en gevorderd gereedschap dat nodig is voor het maken van nieuwe creaties (zoals kogelpenhamer, soldeerbout, soldeersnijder, zwaard enz.) Kampeeruitrusting Minimaal basisgereedschap [vergeet niet de nadruk te leggen op Veiligheid] landbouw (maaisel) geur Basis- en gevorderd gereedschap dat nodig is voor het uitproberen van hybridisatie (zoals onkruidverdelger voor maïs, en diverse kruiden)

Motorfiets/driewieler Bestuurder (voor zeer snelle voertuigen, bv. fietsen, taxi’s en soms auto’s) Elementaire mechanische bekwaamheid (uitrusting zoals chaingun, carburatormodulator, draai-inrichting, …) E-bike Basis- en geavanceerd gereedschap dat nodig is voor de magie van de auto-aandrijving (zoals e-bicycle, elektrische motorfiets, elektrische scooter, …)

Praktische ervaring

Iemand zonder enige ervaring zou slechts de geringste vaardigheid hebben in het maken van een fiets, dus hem de leiding geven zou hetzelfde zijn als een omstander aanstellen om de toeschouwers in de gaten te houden.

Anders dan in het echte leven kan monteur zijn niet leiden tot iemand met buitengewone vaardigheden op een bepaald gebied. Integendeel, het hebben van een uitgebreide kennis geeft je een voordeel als werkgever, maar kan gemakkelijk leiden tot werk van lage kwaliteit. Je kunt voorman zijn in een bedrijf, of in het bedrijf van de fabrikant van het product dat je gaat maken, maar je hebt niet veel nut als fysieke werker, bijvoorbeeld in de fabriek van de plaatselijke voetbalclub.

In een coffeeshop heeft de kennis van de monteur praktisch geen industriële waarde, aangezien het idee van een Technicolor espressobar, b.v. coffeeshop, pas veel later is ontstaan. Het lijkt handiger een barista te hebben die de espressomethode beheerst, dan een monteur aan te stellen die er niets van afweet (zo’n barista zou kunnen zitten en de klanten aan de bar kunnen gadeslaan).

Auto’s hebben weliswaar de weg gebaand voor vooruitgang ten opzichte van de bijna magische oorspronkelijke Zwitserse fiets, maar zij hebben de fundamentele theorie die de meeste fietsmonteurs vóór de tijd van de eerste auto ondergingen, niet veranderd. Het probleem is dat die auto’s elk jaar geavanceerder worden.

Het spreekt vanzelf dat de technici de auto-eigenaars niet hebben gevolgd in het volgen van de wetenschappelijke aanpak. Heilig Hout Renault had een duidelijk belang voor General Motors: zij keurden de projecten goed die de troonopvolger (voorzitter Destaillats) niet zou hebben goedgekeurd! Waarschijnlijk de meest spectaculaire figuur uit de geschiedenis van de ingenieur was de oprichter van Look Motor Works, Wilhelm Rindtreux. Hij probeerde vele onderzoeksprojecten uit, en leidde daaruit vaak de belangrijkste aspecten af voor het ontwerpen van zijn elektrische auto’s. De associatie met T.V. series was aanwezig in het begin van zijn werk. Echter, zoals bekend (Lars Birkeland, “Hans Rindtreux: Onderzoek in de perioden voor het einde van WO1 en aan het einde van WO1”, Lochner. carnists , 14/4/76).

In het begin waren de Model Typets nooit echt voor de hand liggend, en om winstgevend te zijn moesten ze op de wereldmarkt gericht worden. Dit was het brandpunt van de bank-legalistische belangstelling die Porsche ertoe bracht het maken van auto’s volledig op te geven .

Op dezelfde manier konden de door de eigenaar ervaren ingenieurs geen flitsende creaties maken aan de andere kant van de stal van spoorwegtreinen, maar ook als voertuigen voor “algemeen gebruik”. Deze situatie is pas sinds ongeveer 1930 veranderd (maar wel in drastische mate).

De naam “fiets” is op vele vreemde plaatsen terug te vinden, b.v. in het woord biketurbatie (distributie of reparatie van fietsen). Als een man een fiets wilde, kon hij er een kopen bij een van de grote tabakswinkels over de hele wereld en al gauw leerde hij over de beste positie voor de banden, hoe je aan een stroomkabel komt, of het zadel in orde is, enz.

 

LEES MEER : 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *